De vulkanenstraat van Ecuador, supervet! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Gerwin en Jolien - WaarBenJij.nu De vulkanenstraat van Ecuador, supervet! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Gerwin en Jolien - WaarBenJij.nu

De vulkanenstraat van Ecuador, supervet!

Door: Gerwin

Blijf op de hoogte en volg Gerwin en Jolien

12 Juli 2014 | Ecuador, Quito

Het liefst zou ik jullie allemaal eens meenemen naar het gebergte van Ecuador, gewoon, omdat het daar zo mooi is. We zouden mooie wandelingen maken, de karakteristieke stadjes bekijken, de cultuur snuiven, vulkaankraters bezoeken, valleien vol watervallen befietsen en aan het eind van onze reis een biertje drinken om het te vieren. Een erg romantisch idee, maar helaas een beetje onreallistisch. Daarom zijn Jolien en ik op pad gegaan in de Andes van Ecuador om het voor jullie te ontdekken en verslag te doen. Gaan jullie mee op reis?

De bergen van Ecuador zijn eigenlijk twee lange bergketens met daartussen een vallei die van noord naar zuid lopen. Het meest indrukwekkend zijn misschien wel de vele, immens hoge, vulkanen die in dit gebergte wonen. Omdat al deze vulkanen min of meer op 1 lijn liggen, wordt dit ook wel de 'Vulkanenstraat' genoemd. Goed tot zover de introductie, iedereen instappen, we gaan!

Voor de goeie orde beginnen we in Quito, de hoofdstad op 2700m hoogte. We genieten met volle teugen, jullie vinden het allemaal leuk, want Quito is schitterend. De Spaanse invloed op de architectuur is hier buitengewoon goed bewaard gebleven, het centrum is bezaaid met schitterende kerken, de basiliek is indrukwekkend groot en het uitzichtspunt geeft ons een 360 panorama van de stad.

Hoe mooi ook, na enkele dagen besluiten we een stukje naar het noorden te reizen. We komen aan in Otavalo, een klein maar bijzonder fraai stadje omgeven door een meer en de vulkanen Cotacachi en Imbabura. Hier spenderen we meerdere dagen: Het condor park met een schitterende collectie inheemse vogels, een met water volgelopen vulkaankrater, de flinke heuvels rondom de meren van Mojanda, de wereldberoemde markt van Otavalo met ontzettend veel mooie, handgemaakte producten en een van de belangrijkste feestdagen in Cotacachi. Interessant, mooi en gezellig, iedereen wil graag blijven maar we moeten verder.

We gaan richting het zuiden, net iets onder Quito, waar vulkaan Cotopaxi ligt. Vroeg staan we op om de hele dag te spenderen in het nationale park. Aan het begin van de dag verschuilt de vulkaan zich nog achter flinke wolken, het regent en sneeuwt met flinke wind, eigenlijk vinden we het niet eens zo leuk...totdat de vulkaan zich laat zien! Haar bijna perfecte conische vorm, haar enorme omvang (5897m), haar kleurrijke verschijning en wit besneeuwde top maakt deze vulkaan een genot om naar te kijken.

Omdat jullie inmiddels de vulkanen nog niet zat zijn, besluiten we verder te reizen naar het zuiden en het hoogste punt van Ecuador op te zoeken. Een goede uitvalsbasis is Riobamba, een stadje midden in Ecudaor, wederom in de nabije omgeving van meerdere vulkanen. Vandaag is het tijd voor Chimborazo, de hoogste vulkaan van Ecudaor, 6310m, besneeuwd en koud. We klimmen tot zo'n 5100m, totdat het pad ophoudt en we in de sneeuw staan, misschien is dit een mooie plek om om te draaien.

Omdat sommigen van jullie toch de vulkanen wel een beetje gezien hebben, besluiten we een treinritje te maken. De trein is in Ecuador een weinig bestaand vervoersmiddel, er loopt alleen 400km lang spoor, die vanuit de kust haar weg omhoog zoekt richting het vallei in het gebergte. Door het enorme hoogteverschil dat de trein moet overwinnen zijn er op bepaalde plekken bijzondere constructies gebouwd, de meest bekende is de zogenaamde 'Devils Nose'. Hier klimt de trein over helling van een berg door meerdere 'zigzags' uit te voeren, een soort van haarspeldbochten. Een buitengewoon mooi ritje!

Laatste bestemming is Banos, een klein stadje op 1800m hoogte, iets meer oosterlijk gelegen, richting de amazone. De vallei en de canyon waar de rivier door stroomt is bijzonder groen en kent vele watervallen. Naarmate je verder stroomafwaards gaat groeit de wilde rivier in omvang en is hij erg geschikt voor raften, met z'n allen in een boot en peddelen maar, wat een rush!

Onze vakantie komt hier tijd een einde. Jolien en ik gaan ons opmaken voor de amazone. We hopen dat jullie genoten hebben, binnenkort maar eens een biertje doen om na te praten!

En inmiddels staan de foto´s ook online!

• 29 Juli 2014 - 23:17

Frans Blok:

Hoi reisleider Gerwin!
    Dank voor deze mooie reis, het was een genot om mee te maken!
    Helaas is m'n geheugen vrij beroerd, dus ik ben die mooie vergezichten nu alweer vergeten. Ik hoop daarom dat je, om m'n geheugen op te frissen, nog wat foto's van dit mooie gebied plaatst!
    Greetz, Frans

• 30 Juli 2014 - 09:59

Jordi:

Zo he, wat een gezellgheid zeg tijdens die reis! Ook ik heb teveel zwaveldamp van de vulkanen ingeademd, dus zijn mijn hersenkwabben grafisch gezien lichtelijk aangetast. Vandaar dat ik ook erg uitkijk naar de foto's :) :p veel liefs

• 30 Juli 2014 - 21:40

Alie:

Hallo lieve mensen,
    Bedankt voor de mooie beschrijving van alles wat jullie meemaken. Ik vond jullie fijn gezelschap om mee op reis te gaan. BEDANKT.
    Alie

• 31 Juli 2014 - 06:48

Greetje Hofsink:

Wat ben ik blij dat ik me bij jullie aangesloten heb in deze reis ! Ik denk niet dat er iets word overgeslagen en we echt alles zien wat er maar te zien valt. Moet erg oppassen dat ik niet te veel souvenirs koop !!! Kan niet wachten tot het volgende stuk van onze reis :) Heerlijk...ECHT GENIETEN !!!

• 31 Juli 2014 - 15:25

Janine:

Mooie verhalen en fotos. Fijn om met jullie mee te genieten van al het moois! Hadden wij ook maar een met water volgelopen vulkaan in onze achtertuin, geweldig mooi!

• 01 Augustus 2014 - 09:31

Floor Vd Berg:

Met zo'n reisgids is het zelfs achter het bureau genieten. Maar dat gevoel zal nog geen 10% zijn van wat jullie meemaken ;).
    Super leuk!

• 01 Augustus 2014 - 09:31

Floor Vd Berg:

Super leuk!

• 29 November 2014 - 08:25

Audrey:

Haha zalig geschreven! Amaai wat heb ik genoten van de sneeuw en dat uitzicht!!!
    Wel een beetje misselijk van die haarspeldbochten ;o) :)
    Wat een prachtige avonturen! xxx