Lima, nooit gedacht... - Reisverslag uit Lima, Peru van Gerwin en Jolien - WaarBenJij.nu Lima, nooit gedacht... - Reisverslag uit Lima, Peru van Gerwin en Jolien - WaarBenJij.nu

Lima, nooit gedacht...

Door: Gerwin

Blijf op de hoogte en volg Gerwin en Jolien

20 Mei 2014 | Peru, Lima

Persoonlijk had ik helemaal geen flauw benul van hoe een stad als Lima zou zijn. Een grote stad in Zuid-Amerika, hoe ziet dat er eigenlijk uit? Hoe leven de mensen Lima? Hoe is de cultuur daar? De architectuur? Wat verstaat men onder goed eten? Hoe ziet de burgemeester eruit? Hoe smaakt het bier? Welke auto moet je meenemen om een goede indruk te maken? En wat is de nieuwste mode? Tot mijn grote geluk brengt onze ticket ons van het geliefde Brussel, via Madrid, naar de hoofdstad van Peru: Lima!

Zoals jullie mij kennen eerste wat feitjes, want dat geeft een objectief beeld. Peru is 2,5 keer zo groot als Spanje, echter, er leven maar 28 miljoen mensen. Bijna eenderde hiervan leeft in Lima. Deze stad is qua inwoners aantal dus vele malen groter dan europese steden zoals Parijs, Rome, Madrid, Berlijn, en zelfs groter als London (de grootste stad van Europa).
De stad ligt aan de westkust, aan de grote oceaan, en zodra je een beetje landinwaards loopt stuit je op het gigantische Andes gebergte.
Daarnaast moet je weten dat na de oer-stammen en het gigantische rijk van de indianenstam de Inca's, de Spanjaarden aan de macht zijn geweest. De invloed hiervan is nog heel duidelijk zichtbaar in een stad als Lima. Men spreekt er dus niet alleen Spaans...

Om met een mooi verhaal te beginnen:
Eenmaal op vlieghaven Lima begint het feest. Nog krom staand van het koffer getrek op de lopende band staan er 15 taxi-chauffeurs in onze nek te hijgen: taxi?taxi?taxi? We besluiten ze voorlopig even af te wijzen, en verbazingwekkend genoeg zijn ze absoluut niet opdringerig. Na enig zoeken en rondvragen blijkt dat er ook bussen richting het centrum gaan, die zijn een factor 20 goedkoper, dus dat past ons wel. Kleine bijkomstigheid: de bussen zitten tot aan het dak toe vol met stinkende mensen, we weten nog niet precies waar we moeten overstappen of wat we aan wie moeten betalen en of we de goeienkant opgaan. Na enige tijd wordt het systeem ons duidelijk: Voorin zit de buschauffeur die niet anders doet dan vol gas, vol remmen en vol toeteren. Hij werkt echter samen met een hulpje, dit is een random iemand, die vol enthousiasme mensen in de bus drukt en schreeuwt dat we verder gaan. Hij is ook degene die je 0,25 euro in de hand drukt voordat je de bus uitstapt en van wie we een goedkeurend knikje krijgen.
Waar de eerste bus een echte bus leek te zij zoals wij europeanen dat kennen, is de tweede bus meer een transporter busje omgebouwd tot personentransporter. Met een vriendelijke lach, een beetje spaans en dikke lol worden we er uiteindelijk in hartje Lima uitgegooid: Adios amigos!

Absolute middenpunt van het historische centrum van Lima is het Plaza de Armas, een centraal plein ter ere van de bevrijding van de Spanjaarden. Dit plein geeft al een heel aardige indruk van de stad: een kathedraal, want bijna iedereen is hier katholiek, gebouwen van adobe, een mengsel van zand, klei en water en elk gebouw heeft een houten balkon.

Uiteindelijk spenderen we 4 dagen in Lima, dat geeft ons de tijd om de stad goed te bekijken. Het historische centrum kent ontzettend veel kerken: San Franciscus, San Augustin, San Pedro, San Domingo, Santa Rosa, Recoleta, etc. Allen groots, mooi en indrukwekkend. Soms zoals we het kennen vanuit Europa, maar soms ook anders. Heel veel Maria's en af en toe een rijkgeklede Jezus.
Daarnaast proeven we een beetje cultuur in het Casa de Gastronomica, het blijkt dat Peruanen veel aardappelen eten met vis en rijst. Lima kent daarnaast meerdere plaza's en parken, ontzettend veel standbeelden/sculpturen, een groot nationaal stadion, ontzettend veel lokale eettentjes, een grote liefde voor voetbal en weinig hoge gebouwen.

Zoals verwacht worden we in deze stad ook geconfronteerd met armoede. Niet alleen zijn er grote hoeveelheden krottenwijken, de krottenwijken zijn gigantisch in omvang. Een van de grotere kent meer dan 300 000 inwoners. De wijken zijn kaal, stoffig, eenvoudig, waterloos, zonder electriciteit en smerig. Mensen zitten op de stoep en honden lopen over straat. Sommigen hebben als handelwaar 2 appels en een verrotte banaan.

Als we Lima uitrijden, op weg naar Huaraz in het Andes gebergte, wordt ons pas echt duidelijk hoe groot deze stad echt is. Hoe verder we uit het centrum raken hoe droger het wordt. Langs de kust bevinden we ons in een ware woestijn, hier groeit werkelijk waar helemaal niets, maar er leven wel mensen. Nooit gedacht....

• 10 Juni 2014 - 15:46

Jordi:

Jeeeuj zusje en gerwin!!! Super om al dit te lezen! Ik wa dal benieuwd idd naar de eerste indrukken!! Geniet lekker! Heel veel liefs!

• 10 Juni 2014 - 20:33

Janine:

Hej luitjes, fijn om bericht van jullie te ontvangen. Leuk om het verhaal te lezen en de foto's te bekijken.
    Toch blijft het een beetje plastisch. Als je de stad met Londen vergelijkt heb ik er nog steeds geen benul van. Ik heb Londen al meerdere keren mogen beleven, maar de grootte ervan is nog steeds niet goed tot me doorgedrongen, kan er eigenlijk niet echt een voorstelling van maken.
    Zet jezelf maar wat vaker op de foto, vindt ik vooral leuk en is het bewijs dat je er echt bent... en misschien ook leuk om de lokale mensen en voedsel vast te leggen op foto. Diegene met twee appels en een verrote banaan mag van mij best een gezicht hebben, hihi!
    Blijft apart dat jullie daar helemaal zitten. Geniet er van en we zien uit naar jullie volgende berichtgeving.
    Lievies

• 10 Juni 2014 - 21:41

Mama Fina:

Goed nieuws, mooi dat dit op deze manier mogelijk is. Zo kunnen wij jullie mooi volgen.
    Mooie foto's , ik ben het met Janine eens, fijn om jullie ook af en toe op de foto te zien.
    Het zal inderdaad wel heel erg rot zijn om aan te zien , zoveel mensen die in armoede leven,
    en in een woestijn lijkt mij ook niet ideaal.
    Goeie reis in het Andesgebergte. Alle goeds en liefs toegewenst

• 12 Juni 2014 - 05:26

Greetje Hofsink:

Schitterende foto's , mooi verslag en zote zien genoeg te zien en te beleven. Geniet en wees voorzichtig :) Ik blijf jullie verslag voorzeker volgen....super interressant ! Hug Gre

• 12 Juni 2014 - 07:39

Lisa:

Mooi verhaal! Vroeg me al af hoe het met jullie was dus erg leuk om een update te lezen! Dat proppen in de bus klinkt bekend haha. Heel veel plezier en geniet van al het moois wat jullie nog te wachten staat. Pas goed op elkaar. Kijk al uit naar het volgende verhaal! Xx, ook van Tim

• 12 Juni 2014 - 08:41

Alie:

Hoi Gerwin en Jolien,
    Fijn om jullie op deze manier te volgen. Indrukwekkend ziet het er uit. En jullie hebben er ook de geuren en het lawaai erbij. :-) Blijf jullie volgen! Geniet van de reis and take care.
    Alie en (ik denk ook) Gerrit

• 12 Juni 2014 - 11:32

Rixt :

Jolien en Gerwin,
    Leuk om te lezen! Komt er weer eens een verhaaltje?
    Geniet van de reis!

xx Rixt

• 12 Juni 2014 - 18:00

Eddaaay:

Toppers, ja machtig mooi verhaal. Als eerste opmerking: schrijf één boek ik heb er nu al zin in! Tweede: uit het verhaal maak ik op dat jullie het top hebben, zo doorgaan! Theatertje afhuren én dan de Gerwin Jolien diavoorstelling, nu al zin in. Zet hem hem op met Zn beiden, tot de volgende!!

• 12 Juni 2014 - 18:14

Yuki:

Leuk verhaaltje! Laat Dijkie maar goed voor je koffers sjouwen! Have fun!
    Groetjes,
    Joeri

• 19 Juni 2014 - 10:03

Mama Lily:

Sorry voor late reactie (problemen met facebook, oplossing was eigenlijk poepsimpel, maar ja ik en computers.) Kan het zelf ook nog niet goed vatten dat jullie aan de andere kant van de wereld zitten!!!! In het begin vond ik dat heeeeeeeeeeeeel freaky, dank zij jullie verslagen en foto's (en hoe gelukkig jullie wel zijn) ben ik nu heel blij voor jullie en wens ik jullie nog veeeeeeeel onvergetelijke supermomenten toe ! Love you xxxxxxxxxxxxx

• 26 Juni 2014 - 21:17

Audrey & Michael:

Zooooooooooooo leuk geschreven...we kunnen het ons levendig inbeelden! En dan die foto's erbij! We wensen jullie veeeeeeeeeeeel plezier en volgen jullie op de voet :) Jippieeeeee!!! Love youuuuuuuuuuuuuu!!! xxx